Varadero - Havanna - Reisverslag uit Varadero, Cuba van ans en theo - WaarBenJij.nu Varadero - Havanna - Reisverslag uit Varadero, Cuba van ans en theo - WaarBenJij.nu

Varadero - Havanna

Door: Ans & Theo

Blijf op de hoogte en volg ans en theo

01 Januari 2016 | Cuba, Varadero

28 december -1 januari

Gisteravond zagen we niet veel van de omgeving, we reden laat en moe in het donker van het vliegveld naar het hotel. Als we wakker worden dringt het pas goed door: we hebben zo’n armbandje om, dit is een all-inclusive hotel in Varadero, ver van de echte wereld. FF niet opgelet bij het boeken. We zitten hier dus echt aan het strand in zo’n toeristische enclave, overwegend bevolkt met Russen en Canadezen. Kakkerlakken eveneens all-inclusive. Het strand is er heel mooi en daar genieten we dan ook dapper van.
We worden de volgende dag prima de luxe met auto en chauffeur naar Havanna gebracht, ook daar hebben we vanwege het hoogseizoen vooraf een hotelkamer gereserveerd, op de hoek van boulevard Malecon. Ooit de chique ‘place to be’. Ook tegenwoordig wordt er vooral ’s avonds geflaneerd en hangen er groepjes jonge mensen rond. Veel grote gebouwen in koloniale stijl, sommige helemaal opgeknapt, andere grotendeels ernstig vervallen maar wonderbaarlijk genoeg toch bewoond. We lopen de stad door: afwisselend opgeknapte buurten, gezellige levendige pleintjes en terrassen, pareltjes als de omgeving van Plaza Vieja maar ook gore stinkende straten met veel afval op straat. Een eerste ervaring met wachtrijen bij het geldwisselkantoor Cadeca. Oudejaarsavond diner en muziek in Hotel Florida.
1 januari is in Cuba behalve Feliz Año Nuevo van overheidswege vooral ook ‘Dag van de Revolutie’. Passender dan een bezoek aan het Paleis van de Revolutie, waar alle grootse daden van de revolutionaire helden en hun parafernalia (het pistool van …., het overhemd met de bloedvlek van….) en het Plein van de Revolutie waar Fidel Castro zijn befaamde urenlange toespraken tot het volk hield, kun je nieuwjaarsdag toch niet doorbrengen.

ans en theo

Ans en Theo op de fiets In het verleden hebben wij in allerlei delen van de wereld van fietsvakanties genoten: Azië (Zuid-India, Sri Lanka, Sulawesi), Afrika (Zimbabwe), Noord en Zuid Amerika (Nova Scotia, Colorado, Canada, Chili) en natuurlijk ook Europa (Frankrijk,Italie, Griekenland, maar vooral in Spanje). Echter nooit langer dan ongeveer 3 à 4 weken. Onder het motto “levensloop voor levensgenieters” nemen wij vanaf begin juli 2011 enkele maanden levensloopverlof op om een flinke fietstocht te maken in de Verenigde Staten. We nemen we het er echt van en maken we een flinke lange trip. Onze “verblijfplaats” voor deze periode is het tentje dat mee gaat achterop de fiets. Daarna blijven de kortere en langere fietstochten hun aantrekkingskracht behouden.

Actief sinds 12 Juni 2011