Vivar del Cid-Burgos–Covarrubias: Camino de barro? - Reisverslag uit Burgos, Spanje van ans en theo - WaarBenJij.nu Vivar del Cid-Burgos–Covarrubias: Camino de barro? - Reisverslag uit Burgos, Spanje van ans en theo - WaarBenJij.nu

Vivar del Cid-Burgos–Covarrubias: Camino de barro?

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg ans en theo

01 Mei 2013 | Spanje, Burgos

We vertrokken dinsdag en maken een tussenstop bij vrienden. In de dorpsbar aldaar zien we op TV ons nieuwe koningspaar op het balkon van het paleis op de Dam. Daarna rijden we door naar Vivar del Cid, de startplaats van onze fietsroute. Volgens de overlevering zou El Cid hier geboren zijn. De volgende dag stappen we dan eindelijk op de fiets, richting Burgos. Om de drukke toegangsweg Burgos in te ontwijken nemen we het stukje aanbevolen onverharde camino. Dat hadden we beter niet kunnen doen. Binnen de kortste keren zijn onze wielen helemaal vastgelopen door de modder (barro). Er is geen doorkomen aan en pas een flink stuk verderop begint de verharde weg weer. Er zit niets anders op dan moeizaam met dikke klodders vette klei aan onze schoenen heen en weer te lopen met fietsen, tassen. Wielen er uit halen, schoonmaken en dan weer verder. Burgos in. Het is 1 mei, dag van de arbeid, in Spanje een vrije dag en zeker sinds de crisis heeft toegeslagen weer een dag om te demonstreren. De kathedraal slaan we over, die hebben we de afgelopen jaren al vaak bezocht. Wel maken we natuurlijk een foto van het standbeeld van El Cid. Het seizoen is duidelijk weer begonnen; het wemelt rond Burgos alweer van de pelgrims naar Santiago de Compostella. Als we op kruispunten even zoekend rondkijken worden we dan ook die richting uitgestuurd. Eind van de middag arriveren we in Covarrubias

• 25 November 2013 - 13:55

Micha Van Buuren:

Beste Ans een Theo. Met veel plezier en bijzondere belangstelling heb ik jullie reisverslag gelezen. De bijzondere belangstelling komt vooral voort uit het feit dat ik vorig jaar (najaar) aan deze tocht begonnen ben, maar helaas wegens onvoorziene hartproblemen al snel moest afhaken. Inmiddels 5 bypasses verder denk ik er toch over om deze tocht alsnog een keer te maken. Ben dus extra blij met jullie verslag omdat dit het eerste nederlandstalige verslag is dat ik tegenkom, want mijn kennis van het spaans beperkt zich tot Hola, Cafe Cortado en Jambon Iberico. Toch heb ik een spaanse routebeschrijving en denk het daarmee te kunnen redden. (La Ruta Del Cid uitgegeven door bicimap). Ook heb ik een boekje van Bert Sitters van 2000, maar dat vind ik nogal oud en vertrouw ik dus niet helemaal. Kunnen jullie mij melden welk routeboekje jullie hadden en hoe dat beviel? Ik lees dat jullie moeite hadden een afslag naar Teruel te vinden. Kwam dit vaker voor? Hebben jullie ook gefietst op GPS en dat wellicht opgeslagen en is dat ergens te vinden?
    Hoor graag van jullie en nogmaals; ik heb met rooie oortjes zitten lezen. Daarvoor alvast dank.

Met vriendelijk groet,
    Micha van Buuren

• 01 December 2013 - 21:02

Theo:

Beste Micha,

wij hebben voor de route ook gebruik gemaakt van de gids van Bicimap. Die is uitstekend, heel gedetailleerd en feitelijk kan je daar mee heel goed op weg zonder GPS.
    De route van Bert Sitters is veel langer, we hebben er wel naar gekeken maar het paste niet in onze planning. Zijn routebeschrijving is ook niet altijd meer kloppend.

We kunnen nog wel meer tips en ervaring met je uitwisselen, daarvoor moet je even Email adres laten weten

Theo

ans en theo

Ans en Theo op de fiets In het verleden hebben wij in allerlei delen van de wereld van fietsvakanties genoten: Azië (Zuid-India, Sri Lanka, Sulawesi), Afrika (Zimbabwe), Noord en Zuid Amerika (Nova Scotia, Colorado, Canada, Chili) en natuurlijk ook Europa (Frankrijk,Italie, Griekenland, maar vooral in Spanje). Echter nooit langer dan ongeveer 3 à 4 weken. Onder het motto “levensloop voor levensgenieters” nemen wij vanaf begin juli 2011 enkele maanden levensloopverlof op om een flinke fietstocht te maken in de Verenigde Staten. We nemen we het er echt van en maken we een flinke lange trip. Onze “verblijfplaats” voor deze periode is het tentje dat mee gaat achterop de fiets. Daarna blijven de kortere en langere fietstochten hun aantrekkingskracht behouden.

Actief sinds 12 Juni 2011