Platteland: Langa de Dureo – Berlanga de Duero - Reisverslag uit Burgos, Spanje van ans en theo - WaarBenJij.nu Platteland: Langa de Dureo – Berlanga de Duero - Reisverslag uit Burgos, Spanje van ans en theo - WaarBenJij.nu

Platteland: Langa de Dureo – Berlanga de Duero

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg ans en theo

03 Mei 2013 | Spanje, Burgos

We starten frisjes, maar met redelijk wat blauwe lucht en zon. De hele dag blijven we bezig: trui uit – trui aan, zonnebril uit – zonnebril aan. Echt warm wordt het nog niet vandaag. Maar aan het eind van de dag constateren we toch dat de hoofden en neuzen er roder uitzien dan enkele dagen geleden. We rijden een tocht van zo’n 60 km vandaag. We volgen in grote lijnen de rivier de Duero. Letterlijk en figuurlijk het is platteland vandaag. Een landschap van kleine akkers en natuurlijk wijnbouw, we zijn in het wijngebied van de Ribera del Duero. Nu nog groen om te zien en letterlijk fris, over amper twee maanden droog dor en heet. Ook verlaten – de weinige dorpen laten veel lege huizen zien en als we al inwoners zien zijn het voornamelijk ouderen. Jongeren en vooral kinderen zijn echt een bijzonderheid. De ontvolking van het platteland waar we in Nederland over spreken is hier al veel en veel langer aan de gang. Amper verkeer dus voor ons bijzonder aantrekkelijk om doorheen te fietsen. In Recuerda stoppen we om te eten. Ook dat is een bijzondere ervaring: een Spaanse die er een soort (rommelig) huiskamerrestaurant op na houdt. We eten er heerlijk voor €25,= met twee personen. Nog een andere betekenis van platteland ervaren we tot ons genoegen ook vandaag. Amper hoogte verschillen, dus met 60 km een relaxed tochtje. In Berlanga de Duero bezoeken we nog even de bezienswaardigheden als kerk en kasteel. Daarna hangen we in de bar rond.

ans en theo

Ans en Theo op de fiets In het verleden hebben wij in allerlei delen van de wereld van fietsvakanties genoten: Azië (Zuid-India, Sri Lanka, Sulawesi), Afrika (Zimbabwe), Noord en Zuid Amerika (Nova Scotia, Colorado, Canada, Chili) en natuurlijk ook Europa (Frankrijk,Italie, Griekenland, maar vooral in Spanje). Echter nooit langer dan ongeveer 3 à 4 weken. Onder het motto “levensloop voor levensgenieters” nemen wij vanaf begin juli 2011 enkele maanden levensloopverlof op om een flinke fietstocht te maken in de Verenigde Staten. We nemen we het er echt van en maken we een flinke lange trip. Onze “verblijfplaats” voor deze periode is het tentje dat mee gaat achterop de fiets. Daarna blijven de kortere en langere fietstochten hun aantrekkingskracht behouden.

Actief sinds 12 Juni 2011