14-17 aug: Port de Suert–Ainsa–Torla–Jaca- Hecho - Reisverslag uit Hecho, Spanje van ans en theo - WaarBenJij.nu 14-17 aug: Port de Suert–Ainsa–Torla–Jaca- Hecho - Reisverslag uit Hecho, Spanje van ans en theo - WaarBenJij.nu

14-17 aug: Port de Suert–Ainsa–Torla–Jaca- Hecho

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg ans en theo

17 Augustus 2015 | Spanje, Hecho

We klimmen over een vrij rustige, steile weg naar Puerto de Bonansa (1352m). Daarna volgt een mooie afdaling door een kloof. Het vervolg naar Campo is niet zo spectaculair qua landschap. In Campo eten we en om een langere tunnel te vermijden nemen we de oude, steile weg richting Ainsa. We hebben ‘m jaren geleden ook al eens gereden. Dit alles onder het motto dat ze in Spanje geen wegen verwijderen ; ze stoppen gewoon het onderhoud. Dat laatste klopt in elk geval, maar we hadden over het hoofd gezien dat het ook tot de mogelijkheden behoort dat de oude weg onder het asfalt van de nieuwe verdwijnt. We klauteren en dalen dan ook met vol bepakte fiets langs het talud weer naar beneden en rijden verder over de nieuwe weg naar Ainsa .
Vanaf Ainsa (550m) maken we een mooie klim door prachtige Cañon de Añisclo. Een tocht die we +/- 10 jaar geleden ook al eens fietsten. Toen in het voorjaar en dus veel minder vakantieverkeer dan nu in augustus. Dit keer klimmen we aan het eind van de kloof in de stromende regen verder naar Fanlo op 1370m. Helaas geen glorieuze afdaling van 20 km, maar kletsnat en kleumend van de kou eindigen we in een restaurant in Sarvicé. De camping in Broto die we op onze route ligt slaan we graag over. De receptioniste vertelt ons (heel aardig) dat er die avond een fiesta is in het dorp. Die fiestas in augustus kennen we inmiddels in Spanje: keiharde muziek die door het hele dal tettert tot diep in de nacht. We rijden dan toch maar door naar Torla (1045m). We starten de dag erna lopend en sjouwend om onze fietsen de >15% klim vanaf de camping in Torla naar de hoofdweg te krijgen. Daarna klimmen we naar de Collado de Cotefablo (1425m). We dalen af naar Biescas. Daar is het, hoe kan het ook anders fiesta, op 15 augustus Maria Hemelvaart, en we eten er op een terras. We fietsen verder naar Sabiñanigo op 47 km. We zijn eigenlijk gewoon te lamlendig om de laatste 15 kilometers over een niet zo aantrekkelijke route naar Jaca te fietsen. Bij toeval ontdekken we dat er een regionale trein rijdt. En daar stappen we dan ook in. We ontbijten de volgende ochtend in Jaca, rijden een rondje rond de kerk en zien dat de bodega (desde 1930) waar we enkele malen flink wijn inkochten nog steeds bestaat. Vanaf Jaca klimmen we na een hele lange aanloop uiteindelijk naar Puerto de Aisa op 1225m. Daarna een afdaling naar het dal van Hecho (825m).

ans en theo

Ans en Theo op de fiets In het verleden hebben wij in allerlei delen van de wereld van fietsvakanties genoten: Azië (Zuid-India, Sri Lanka, Sulawesi), Afrika (Zimbabwe), Noord en Zuid Amerika (Nova Scotia, Colorado, Canada, Chili) en natuurlijk ook Europa (Frankrijk,Italie, Griekenland, maar vooral in Spanje). Echter nooit langer dan ongeveer 3 à 4 weken. Onder het motto “levensloop voor levensgenieters” nemen wij vanaf begin juli 2011 enkele maanden levensloopverlof op om een flinke fietstocht te maken in de Verenigde Staten. We nemen we het er echt van en maken we een flinke lange trip. Onze “verblijfplaats” voor deze periode is het tentje dat mee gaat achterop de fiets. Daarna blijven de kortere en langere fietstochten hun aantrekkingskracht behouden.

Actief sinds 12 Juni 2011