Hi, how are you today? - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu Hi, how are you today? - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu

Hi, how are you today?

Door: ansentheoopdefiets

Blijf op de hoogte en volg ans en theo

21 September 2011 | Verenigde Staten, Phoenix

Voor de route van de Grand Canyon naar Phoenix kiezen we een scenic highway, waarbij we proberen in het bergachtige gebied te blijven. Dat vinden we mooier en het is koeler. We kijken in diverse stadjes met gebouwen of kern die als 'very old' en historisch worden aangemerkt, maar ouder dan 100-125 jaar zien we in Arizona eigenlijk nooit. In onze beleving valt dat 'very old' dan ook wel mee, wij associëren dergelijke omschrijvingen toch eerder met opgravingen, ruïnes of monumenten in oude steden als bijv. in Griekenland, Italië of Spanje.

Sedona is een aardig stadje, niet historisch, maar je struikelt er over winkels met allerlei new age-achtige diensten, zoals aura lezen, toekomst voorspellen dmv handlezen, stenen met bepaalde krachten, etc. Het is aan ons niet besteed dus we rijden verder. Jerome is de volgende plaats die we aandoen. Een leuk voormalig mijnwerkersstadje met de typische gebouwen die daar in die tijd bij hoorden. Voor de zuiderlingen onder ons: Jerome(Jeromeke) klinkt lekker Vlaams en we lezen dat zich hier zo'n 100 jaar geleden al een Belgische madam vestigde die een 'huis van plezier' begon. We kamperen onderweg nog op onze favoriete campings in de natuurparken en genieten van de laatste keren in een vuurtje staren.

We zakken verder af naar Phoenix en belanden daarmee weer in cactusland en in de hitte van deze enorme stad. Reden we de vorige keer de stad in via de wijken met 'gated communities' (mooie huizen voor beter gesitueerden achter een hek met eigen beveiliging), deze keer komen we vanaf een andere weg de stad in, die er met wijken bestaande uit RV's en mobile homes een stuk minder uitziet. Verder zoals bij elke stad hebben ook hier de invalswegen het meest weg van eindeloos lange bedrijventerreinen met allerlei soorten winkels, motels, restaurants, garages, bedrijven. Phoenix kan ons niet echt bekoren: met grote afstanden en een flinke hitte is het volledig ingericht op het gebruik van auto's, je ziet er weinig mensen op straat en van haar stedenschoon (oud of modern) moet deze stad het ook niet hebben. Het geldt voor meer Amerikaanse steden. De prikkels om energie te besparen zijn in Amerika niet zo groot. De afstanden zijn groot, benzine en elektriciteit kosten geen drol en dus stappen mensen voor elke meter in de auto en ronken de airco's op volle toeren. Want huizen en gebouwen zijn mede vanwege die ontbrekende prikkels over het algemeen niet bijzonder goed geïsoleerd. Met als gevolg dat het vaak werkelijk steenkoud is in winkels of restaurants en je neervalt van de hitte als je weer naar buiten stapt.

Wat ons wel bevalt is de vriendelijkheid en hulpvaardigheid die we eigenlijk overal in Amerika ervaren. Als we in Phoenix de laatste zaken moeten regelen krijgen we bij alle 'loketten' waar we nog moeten zijn de vraag "hi, how are you today". Een vraag die we, zoals dat hoort, beantwoorden met "fine, thank you, how are you". Hierop volgen dan meestal de inhoudelijke of praktische zaken en vervolgens wordt afgesloten met: "thank you", "have a nice day" of "have a safe trip". Het hoort bij de korte gesprekjes en begroetingen op al die plaatsen waar je als klant/gast tegemoet getreden wordt, een praatje maakt met mensen die je onderweg tegenkomt, tot zelfs ik weet niet hoeveel wandelaars op een trail. Een vraag die we zijn gaan waarderen en die we beslist gaan missen. Er is vast van alles te zeggen over het feit dat dit soort belangstelling in de dienstverlenende sector tot de routines behoort, dat het loon van de bediening zo laag is dat ze op deze manier de fooi binnen willen halen om hun salaris op te krikken, dat het wellicht oppervlakkige belangstelling is en nog veel meer. Maar het voelt meer welkom en prettiger tegemoet getreden dan de dienstverlening in NL die wij over het algemeen toch een stuk chagrijniger vinden.

• 23 September 2011 - 17:57

Ineke:

Hoi reizigers
    Het zit er voor jullie bijna op. Het was een genot om de verslagen te lezen en de foto's te bekijken. Moet zeggen, dat ik wel een beetje jaloers werd. Het is vast een reis geweest om nooit meer te vergeten, dankzij jullie berichtjes zijn we aardig op de hoogte gehouden en hoeven jullie niet heel uitgebreid alles te vertellen; om alles nog op volgorde te onthouden lijkt me geen kleinigheid. Een heel goede reis naar huis, het zal wel even afkicken zijn, zeker de temperatuur is een heel verschil.
    We spreken jullie snel
    Groetjes

• 24 September 2011 - 13:38

Aad:

Ha Ans en Theo, ik heb niet bijgehouden wanneer jullie weer terug zijn maar dat kan niet lang meer duren zotezien. Terwijl je niet de indruk al uitgefietst, gekeken en gefotografeerd te zijn. jammer maar ja. Heel leuk om de verslagen te lezen en de fotos te zien, amazing. Vooral de canyons zien er spectaculair uit. Ben benieuwd naar de verder verhalen: welkom thuis!

groet aad&fam

ans en theo

Ans en Theo op de fiets In het verleden hebben wij in allerlei delen van de wereld van fietsvakanties genoten: Azië (Zuid-India, Sri Lanka, Sulawesi), Afrika (Zimbabwe), Noord en Zuid Amerika (Nova Scotia, Colorado, Canada, Chili) en natuurlijk ook Europa (Frankrijk,Italie, Griekenland, maar vooral in Spanje). Echter nooit langer dan ongeveer 3 à 4 weken. Onder het motto “levensloop voor levensgenieters” nemen wij vanaf begin juli 2011 enkele maanden levensloopverlof op om een flinke fietstocht te maken in de Verenigde Staten. We nemen we het er echt van en maken we een flinke lange trip. Onze “verblijfplaats” voor deze periode is het tentje dat mee gaat achterop de fiets. Daarna blijven de kortere en langere fietstochten hun aantrekkingskracht behouden.

Actief sinds 12 Juni 2011