Saguaro National Park - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu Saguaro National Park - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu

Saguaro National Park

Door: ansentheoopdefiets

Blijf op de hoogte en volg ans en theo

11 September 2011 | Verenigde Staten, Tucson

In de afgelopen 15 jaar zijn we verschillende keren in Noord Amerika geweest. Theo een langere tijd voor werk en samen voor fiets-/kampeervakanties. We kijken graag en hoe dan ook met de blik van Nederlanders naar alles wat we onderweg zien. Sommige dingen (zie ook de foto's) 'kennen' we inmiddels, maar fascineren ons en vinden we (nog steeds) interessant, opmerkelijk, verrassend, vermakelijk. Redelijk wat Amerikaanse lifestyle aspecten komen, al dan niet met enige vertraging, in Nederland terecht.
We schreven al eerder over fa(s)t food in de Verenigde Staten. Groente vinden wij duur en in kleinere plaatsen is er in supermarkten niet veel aan verse groenten, fruit, vlees of vis te krijgen. Wel enorme rijen en vakken vol met snacks en diepvriesvoedsel en dat in verpakkingen waar een weeshuis zich misselijk aan kan eten. Alles low fat, fat reduced, etc. No cholesterol is, medisch gezien, inmiddels uit de mode. En dan klinkt het zo gezond dat de zakken chips wel 2x zo groot kunnen zijn. Er is beslist een klein deel van de bevolking dat zich zeer bewust bezig houdt met gezond en verantwoord voedsel. Die komen we tegen in 'organic' supermarkten waar alle producten biologisch, lokaal geproduceerd (of uit Europa geimporteerd), van het seizoen en duur zijn. Waar het vlees een keurmerk krijgt van de organisatie van vegetariërs???? Gemiddeld genomen zijn de Amerikanen echte vleeseters, op de menukaarten in restaurants zien we flinke porties kip, burgers en enorme steaks. Ook voor de 'veggies' staan er altijd wel een paar gerechten op de menukaart. Veelal bestaan die er echter uit dat het vlees uit bepaalde gerechten wordt weggelaten. De volgende toepasselijke quote kwamen we ergens tegen: 'if God wanted us to be vegetarian he would have made brocoli more fun to shoot'. Of wat te denken van een Hummer, bij ons bekend als de meest milieubelastende benzineslurper. Hier wordt hij met biodiesel als een duurzaam vervoermiddel gepresenteerd. En kun je Hummertours door de natuurparken maken. Zouden we in NL niet durven (?)

Van de fiets-/kampeervakanties kennen we de RV's (campers) en we hebben ons vaak af gevraagd hoe het zou zijn om hierin rond te rijden. We willen het deze keer beslist eens proberen en daarom hebben we er een gehuurd. We zakken van Flagstafff op +/- 2100m hoogte af naar Phoenix om de camper op te halen. Deze stad van ruim 1,5 milj. inwoners ligt op een paar honderd meter hoogte in de woestijn, het is een uitgestrekte stad met enorme afstanden, tegen de 40 graden en werkelijk ongelooflijk heet. We rijden nog wat verder zuidelijk naar het Saguaro National Park. Dit is een van de minder bekende natuurparken. Het lage woestijnlandschap is heel uniek en voor ons vooral ook anders dan alle dingen die wij ooit hebben gezien: cactussen in alle soorten en maten die je maar kunt bedenken. En ze zijn GROOT. Het park is genoemd naar de hoge slanke cactus, de Saguaro. Deze cactussen, het 'promologo' van Arizona, worden gerust een meter of 8 hoog en 200 jaar oud. Ze groeien heel erg langzaam en pas na zo'n 60-70 jaar krijgen ze evt. zij-armen. We rijden en lopen er een dagje rond. Onvoorstelbaar; alle kanten op, zo ver je maar kijken kunt zien we de saguaro's. Ook bezoeken we het Arizona Desert Museum dat in het park gelegen is. Mooi opgezet museum met o.a. de dieren en planten die in deze woestijnomgeving horen. We zien daar (en in het wild) o.a. de coyotes die we de afgelopen maanden 's nachts af en toe hoorden. En ook kunnen we bekijken hoe de prairiedogs zich gedragen boven en onder de grond in hun 'stadjes'. We hebben ze in het zuiden regelmatig langs de weg gezien maar ze duiken altijd in hun hol voordat je ook maar 1 foto kunt maken. Hier zien we dat ze gewaarschuwd worden door de 'dienstdoende' prairiedog die op de uitkijk staat.

• 19 September 2011 - 06:46

Ans:

Hi, we hebben met veel belangstelling jullie verslagen gevolgd en de foto's bekeken!! Leuk.
    Geniet van de laatste dagen en goede terugreis.
    groet
    Ans en Erik

• 19 September 2011 - 06:51

Hanneke Baretta:

Hoi Theo en Ans,

Wat geniet ik van jullie reisverslag en foto's! Zijn jullie de dagen al aan het aftellen? Ik wens jullie nog veel plezier voor de rest van de tijd in US en voor straks veel sterkte om weer aan het leven van alle dag in NL te wennen!
    Groeten, Hanneke

• 19 September 2011 - 06:56

Paul:

Leuk jullie plaatje van US is bijna compleet.
    Goede reis en wij zien jullie komend weekend!

Groeten
    Paul

• 19 September 2011 - 09:37

Ma:

fantastisch, heel goed dat jullie het zo gedaan hebben, want dit kun je niet allemaal navertellen.
    geniet nog een paar dagen, en een behouden terugreis,
    ma

• 19 September 2011 - 10:26

Martha Rutgers:

hoi wat gaat het snel jullie komen bijna terug. met veel plezier jullie verslagen gelezen en foto's bekeken.
    Zal straks voor jullie even wennen zijn in ons kleine kikkerlandje.
    Goede terug reis en geniet nog van de laatste dagen.
    Groetjes Henk en Martha

ans en theo

Ans en Theo op de fiets In het verleden hebben wij in allerlei delen van de wereld van fietsvakanties genoten: Azië (Zuid-India, Sri Lanka, Sulawesi), Afrika (Zimbabwe), Noord en Zuid Amerika (Nova Scotia, Colorado, Canada, Chili) en natuurlijk ook Europa (Frankrijk,Italie, Griekenland, maar vooral in Spanje). Echter nooit langer dan ongeveer 3 à 4 weken. Onder het motto “levensloop voor levensgenieters” nemen wij vanaf begin juli 2011 enkele maanden levensloopverlof op om een flinke fietstocht te maken in de Verenigde Staten. We nemen we het er echt van en maken we een flinke lange trip. Onze “verblijfplaats” voor deze periode is het tentje dat mee gaat achterop de fiets. Daarna blijven de kortere en langere fietstochten hun aantrekkingskracht behouden.

Actief sinds 12 Juni 2011