Teton Pass – Idaho Falls - Reisverslag uit Idaho Falls, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu Teton Pass – Idaho Falls - Reisverslag uit Idaho Falls, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu

Teton Pass – Idaho Falls

Door: ansentheoopdefiets

Blijf op de hoogte en volg ans en theo

25 Juli 2011 | Verenigde Staten, Idaho Falls

We pakken in en stappen op de fiets om de camping bij Jenny Lake achter ons te laten. Eerst nemen we nog een kijkje bij Moose, het bezoekerscentrum bij de uitgang van het Grand Teton park. Het is één van de nieuwere gebouwen, ziet er mooi uit en de informatie wordt goed gepresenteerd. We fietsen via een mooie route binnendoor naar Wilson (1900 m hoog). Daar is een fancy coffee-/bikeshop waar we ons nog even tegoed doen aan espresso en huisgemaakte brownies. Daarna beginnen we aan de klim naar de Teton Pass. We moeten in 10 km naar 2570 m klimmen. We kunnen gebruik maken van de “oude weg” die voor alle gemotoriseerde verkeer is afgesloten. Dat is, zo wordt ons verteld, ook nog boffen omdat het minder steil is….. De nieuwe weg hebben we niet geprobeerd, we kunnen het dus niet vergelijken, maar geloven het graag: de oude weg was wel voldoende. Kort maar allemachtig steil: bijna constant 8-10% stijgen, met moeite haal ik een snelheid van 3,5–4 km p/u. We fietsen ons het snot voor ogen. Regelmatig stoppen we om even bij te komen èn niet te vergeten om te genieten van het prachtige uitzicht. Vlak voor de pas staat er ook nog een stevige wind. En dan krijg ik mijn fiets niet meer in beweging. De laatste paar honderd meter loop ik dan ook met fiets en al naar boven. De afdaling is even steil als de klim en we vliegen dan ook met angstwekkende snelheden van ruim 50 km p/u naar beneden, daarna nog een beetje trappen naar Victor. De volgende dag gaan we met nog een klein klimmetje de bergen uit. We staan op de Falls camping aan een riviertje in de National Forest, voorbij Swan Valley. Verder lui dagje van gemaakt: ’s middags bloedheet met een e-boekje in de schaduw, ’s avonds behoorlijk koud bij een vuurtje zitten staren. Het was ons net te ver om in 1x door te rijden naar Idaho Falls, nog eens 75 km verderop. Daar rijden we de volgende dag heen. En dan zijn we echt de bergen uit: het landschap bestaat nu uit boerderijen en licht glooiende akkers. Veel bijzonders is er niet te zien en te doen in Idaho Falls. Het meest opvallende gebouw is de witte tempel van de mormonen langs de rivier die overal boven uit steekt.

• 25 Juli 2011 - 03:05

Ingrid:

Respect Ans, voor jullie tocht. Ik reis in hetzelfde gebied rond, maar dan in een comfortabele auto. Het stijgt en daalt flink. Wat een conditie heb jij straks! wij rijden dinsdag naar Rock Springs vanuit Estes Park, ik zwaai je tegemoet :-) . gr van Ingrid

• 25 Juli 2011 - 17:18

Annerieke:

jaloers!!!!!! ik wil ook.
    heel veel plezier nog. wij vertrekken ws zondag naar Spanje voor onze drie maanden en gaan daar de bergen in. Aangezien we in achtergebleven Cantabrisch gebied zitten is er geen internet voor ons en zullen we jullie minder frequent kunnen volgen. In ieder geval reizen we in gedachten mee.

• 26 Juli 2011 - 19:49

Paul:

Ik ben een weekendje naar spanje geweest: jullie huis staat er nog in prima staat bij!
    Volgens mij komen jullie allebei nu in aanmerking voor de bergtrui; zou best leuk staan allebei zo'n wit shirt met rode balletjes. Veel plezier!

• 29 Juli 2011 - 12:53

Ineke:

Hoi Theo en Ans
    Zit in Canada jullie verslagen te lezen, wat een avontuur. En dan al het wildlife. Nu jullie in lager gelegen gebied zijn, hoop ik dat de temperatuur ook wat zakt, fietsen in vlak land met temp boven de 30 is misschien wel wat teveel. Mijn vakantie zit er bijna op, lees de rest van jullie reis weer thuis. Succes en geniet ervan

• 31 Juli 2011 - 18:44

Henk En Martha:

Hoi Ans en Theo,

Prachtig jullie verhalen. Jullie kuiten zullen wel flnik groeien tijdens de vakantie.
    In Middelburg buiten twee moorden alles oke. Geniet van jullie reis.

ans en theo

Ans en Theo op de fiets In het verleden hebben wij in allerlei delen van de wereld van fietsvakanties genoten: Azië (Zuid-India, Sri Lanka, Sulawesi), Afrika (Zimbabwe), Noord en Zuid Amerika (Nova Scotia, Colorado, Canada, Chili) en natuurlijk ook Europa (Frankrijk,Italie, Griekenland, maar vooral in Spanje). Echter nooit langer dan ongeveer 3 à 4 weken. Onder het motto “levensloop voor levensgenieters” nemen wij vanaf begin juli 2011 enkele maanden levensloopverlof op om een flinke fietstocht te maken in de Verenigde Staten. We nemen we het er echt van en maken we een flinke lange trip. Onze “verblijfplaats” voor deze periode is het tentje dat mee gaat achterop de fiets. Daarna blijven de kortere en langere fietstochten hun aantrekkingskracht behouden.

Actief sinds 12 Juni 2011