Moab: Overdrijven - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu Moab: Overdrijven - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu

Moab: Overdrijven

Door: ansentheoopdefiets

Blijf op de hoogte en volg ans en theo

15 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Moab

In Nederland zeggen we al snel “doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg”. Cabaretier Freek de Jonge voegde daar ooit, refererend aan wat ouders tegen hun kinderen zeggen, aan toe: “doe eens iets bijzonders was stimulerender geweest”. In onze (Nederlandse)ogen hebben de meeste Amerikanen een andere boodschap meegekregen. Naar onze maatstaven overdrijven ze. Vrijwel alles is, in combinatie met de intonatie: fantastic, great, cool, just waauuw, did you really?, awesome! Het is dus niet zo moeilijk om in Amerika overdreven enthousiaste en positieve reacties uit te lokken die je al snel het gevoel geven dat je echt heel bijzonder (bezig) bent. Vooral als het om sportieve activiteiten c.q. beweging gaat vliegen de superlatieven je om de oren. Op wat fanatieke uitzonderingen na zijn dit niet de activiteiten waar de gemiddelde Amerikaan zich intensief mee bezig houdt. Beweging beperkt zich (kort door de bocht) tot in en uit de auto, in de natuur of bij een bezienswaardigheid tot een wandelroute van een half uurtje.
Toch treedt er ook bij ons een zekere normvervaging op met al die lange fietstochten en de prachtige landschappen en ook wij krijgen de smaak van het overdrijven te pakken.

We blijven een paar dagen in Moab. Een van die dagen fietsen we een “stukje” het Arches park in en zijn echt onder de indruk van de bijzondere landschappen die we daar zien. We vinden het allemaal fantastisch, geweldig, etc. En we fietsen op een ochtend, zonder bagage, een dagtochtje van 70 km op de vrij vlakke Potash road en hebben de rest van de dag het gevoel “dat we nog niets hebben gedaan vandaag”.

We willen meer zien in Arches National Park en eigenlijk willen we ook nog naar Canyonlands National Park. Het is gewoon te uitgestrekt en afgelegen om deze beide parken met de fiets te doen. Dan komen we met voorzieningen als water, voedsel en reisschema in de knoei. We besluiten nogmaals een auto te huren voor een dag. We vragen een klein model, overdreven of niet, maar dat krijgen we ook ….
We gaan, met auto, eerst opnieuw naar Arches Park en ’s middags naar Canyonlands Park. En we vinden het, zonder te overdrijven, mooi, mooi, mooi! Woorden en (foto)beelden schieten letterlijk tekort. Je moet het gewoon zien.

  • 19 Augustus 2011 - 06:33

    Monique:

    Hoi Ans,
    Dat je tijd hebt om mijn verhalen te lezen! Leuke reactie op mijn site vandaag. Voor zover ik internet heb en accu lees ik jullie verhalen ook en Amerikanen kunnen zeker overdrijven maar jullie prestatie mag er dan ook zeker wel wezen. Ik ben echt jaloers hoor. Als ik die foto's zie ga ik toch stiekem ook een beetje denken dat ik nog wel wat maanden in mijn sabbatical over heb om het ook te doen. Julllie moeten er overigens al wel super strak uit gaan zien met al die kilomters. Ik krijg hier niet veel sportiefs voor elkaar. Geen tijd, te warm, geen idee waar en zo heb ik nog wel wat argumenten. haha Over 2 weken ben ik al weer thuis en ga ik me inschrijven op de toneelschool. Wie weet! Nog heel veel plezier en vooral veel foto's blijven plaatsen.

    Groeten uit Bolgatanga

  • 19 Augustus 2011 - 07:52

    Vanessa:

    Heerlijk je verhalen Ans: vanachter mijn bureau maak ik zo van tijd tot tijd ook een tripje :)! En die auto: I LIKE!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

ans en theo

Ans en Theo op de fiets In het verleden hebben wij in allerlei delen van de wereld van fietsvakanties genoten: Azië (Zuid-India, Sri Lanka, Sulawesi), Afrika (Zimbabwe), Noord en Zuid Amerika (Nova Scotia, Colorado, Canada, Chili) en natuurlijk ook Europa (Frankrijk,Italie, Griekenland, maar vooral in Spanje). Echter nooit langer dan ongeveer 3 à 4 weken. Onder het motto “levensloop voor levensgenieters” nemen wij vanaf begin juli 2011 enkele maanden levensloopverlof op om een flinke fietstocht te maken in de Verenigde Staten. We nemen we het er echt van en maken we een flinke lange trip. Onze “verblijfplaats” voor deze periode is het tentje dat mee gaat achterop de fiets. Daarna blijven de kortere en langere fietstochten hun aantrekkingskracht behouden.

Actief sinds 12 Juni 2011
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 69684

Voorgaande reizen:

27 April 2016 - 10 Mei 2016

La Vía de La Plata

28 December 2015 - 16 Januari 2016

Cuba: Sol - Salsa - Revolución y Mojito

04 Augustus 2015 - 25 Augustus 2015

Los Pirineos: en bici de Girona à San Sebastian

17 April 2013 - 18 Mei 2013

El Camino del Cid

05 Juli 2011 - 22 September 2011

Ans en Theo op de fiets

Landen bezocht: