Bryce Canyon: Once upon a time in the west - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu Bryce Canyon: Once upon a time in the west - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van ans en theo - WaarBenJij.nu

Bryce Canyon: Once upon a time in the west

Door: ansentheoopdefiets

Blijf op de hoogte en volg ans en theo

28 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Kanab

Vanaf Cannonville kimmen we de 400m naar Bryce Canyon National Park dat op 2300m hoogte ligt. Het is opnieuw een park met een uniek en bijzonder landschap: rode rotsformaties van zandsteen die in allerlei vormen (hoodoos) zijn uitgesleten door erosie. Er zijn allerlei paden in het park, zowel langs de bovenrand van de canyon als ook beneden tussen de uitgesleten rotsen door. Hoewel we eerst zaten te twijfelen, vanwege het reisschema, besluiten we een van de resterende 'reservedagen' in te zetten om daar nog door het park te wandelen. We zijn blij dat we dat hebben gedaan want het is weer indrukwekkend mooi.
Daarna rijden we verder richting Glendale. De omgeving waar we doorheen fietsen en de camping waar we daar overnachten doen ons een beetje denken aan noord Spanje. Rotsformaties met veel groen, hier en daar weilanden en fruitbomen, langs een riviertje.

De dag daarna rijden we naar Kanab. Een suffig stadje dat het moet hebben van de glorierijke tijden van weleer. Dat waren de tijden dat allerlei western films in Utah werden opgenomen en de film crews in Kanab zaten, want in de omgeving aldaar is een 'cowboy city' nagebouwd. Je ziet er overal afbeeldingen van filmhelden uit cowboyfilms. John Wayne, Robert Redfort en Ronald Reagan zijn natuurlijk super bekend, veel van de andere namen hebben wij niet eerder gehoord. Het enige wat wij een beetje kennen is (de muziek van) 'Once upon a time in the west', maar die film is opgenomen in Spanje! Dat Ronald Reagan een cowboy was weten we, maar die western film speelde zich voor zover wij weten in Washington af :-) Het roemruchte verleden van de pioniers die het westen veroverden, de cowboys etc. komt in deze omgeving sterker naar voren. Rodeo shows, diners met western music en ook in informatie in de visitor centers zie je het terug. Bijzondere in deze laatsten is dat er altijd wel aandacht aan de native americans (zoals de politiek correcte benaming luidt), hun leefwijze, kunstuitingen, etc. wordt besteed. Maar waarom ze verdwenen of waar ze gebleven zijn nadat de blanken het 'wilde westen hadden veroverd', daarover lees je nergens.

Verder hebben we vanaf de dagen in Bryce Canyon elke dag wel met regen en onweer te maken. Meestal valt het, in elk geval tijdens het fietsen, wel mee. Maar in Bryce Canyon staan we de ene dag in regenjas te koken, vluchten we de volgende dag onze tent in met pannen en borden en in Glendale liggen we in de tent 's nachts te luisteren naar knetterend onweer en flinke regen.

• 03 September 2011 - 20:50

Herman:

Wat en indrukwekkende foto's! Echt geweldig wat jullie allemaal meemaken. In mijn vakantie 'de overgave' van Arthur Japin gelezen. Een historische beschrijving van de strijd tussen de Comanche indianen en de eerste pioniers in Texas, erg heftig!
    Jullie gaan de laatste weken al weer in. Geniet nog van de vrijheid en het avontuur!

groetjes, Herman

• 04 September 2011 - 09:49

Monique:

Hoi Ans,

Wat een schitterende foto's weer. Ik ben inmiddels alweer terug in Nederland. Over 3 weken vertrek ik echter weer naar Zuid Afrika tot 2 november. Dus het wordt november voordat we onze kaken gaan trainen. Maar we gaan zeker afspreken. En ik ben je alweer voor geweest want de 2e dag van mijn terugkeer zat ik alweer bij de kaakchirurg en loop ik nu met hechtingen rond. Welkom thuis! Geniet van de rest van de vakantie.

ans en theo

Ans en Theo op de fiets In het verleden hebben wij in allerlei delen van de wereld van fietsvakanties genoten: Azië (Zuid-India, Sri Lanka, Sulawesi), Afrika (Zimbabwe), Noord en Zuid Amerika (Nova Scotia, Colorado, Canada, Chili) en natuurlijk ook Europa (Frankrijk,Italie, Griekenland, maar vooral in Spanje). Echter nooit langer dan ongeveer 3 à 4 weken. Onder het motto “levensloop voor levensgenieters” nemen wij vanaf begin juli 2011 enkele maanden levensloopverlof op om een flinke fietstocht te maken in de Verenigde Staten. We nemen we het er echt van en maken we een flinke lange trip. Onze “verblijfplaats” voor deze periode is het tentje dat mee gaat achterop de fiets. Daarna blijven de kortere en langere fietstochten hun aantrekkingskracht behouden.

Actief sinds 12 Juni 2011